HeartMath

    Träna dig till bättre hjärtrytm!

 

  • Visste du att hjärtat är intelligent?
  • Att det finns cirka 40 000 neuroner som sitter placerade på hjärtat?
  • Att hjärtat kommunicerar mer med hjärnan än tvärtom?
  • Att du med träning kan påverka hjärtats rytm från orytmiskt till rytmiskt?

HeartMath är den idag främsta tekniken för att skapa koherens mellan hjärta och hjärna! Det är en mycket spännande teknik som bla använder en hjärtsensor för bästa träningsresultat.

Vår tids stora hälsorisk är hjärt – och kärlsjukdomar. Den främsta orsaken till detta stavas s-t-r-e-s-s. Ett annat intressant fenomen är att kroppen reagerar likadant till stress oberoende om stressen är av fysisk, mental eller känslomässig karaktär. Det spelar ingen roll om du jäktar rent fysiskt – eller om du är deprimerad eller har svårt att sluta tänka på en händelse i ditt liv.

HeartMath består av två huvudingredienser:

  • Coaching i teknikerna (andning, känsla, sensorutbildning mm)
  • Kunskap om hur kroppen reagerar mot stress och vad du själv kan påverka i positiv mening

Det finns ett antal negativa effekter med stress, jag nämner några här nedan:

  • Accelererad föråldring (Kerr et al., 1991; Namiki, 1994)
  • Hjärncellsdöd  (Kerr et al., 1991; Sapolsky, 1992)
  • Nedsatt minne och inlärning (Kerr et al., 1991; Sapolsky, 1992)
  • Minskad bentäthet; ökad osteoporos  (Manolagas, 1979)
  • Reducerad muskelmassa  (Beme, 1993)
  • Reducerad hudtillväxt och återväxt (Beme, 1993)
  • Nedsatt immunförsvar (Hiemke, 1994)
  • Förhöjd blodsockernivå (DeFeo, 1989)
  • Ökad fettansamling runt midjan / höfter (Marin, 1992)

 När du tränar dig till bättre hjärtrytm och kan stanna kvar längre i goda känslor av exempelvis avslappning, fokus eller harmoni, tillåter du hjärtat och kroppen att hamna i ett gynnsammare fysiologiskt tillstånd. Du påverkar hjärtrytmen, blodtrycket, hormonbalansen, immunförsvaret, energianvändningen, sömnen, mage/tarm-balansen och mycket annat.

Resultaten från HeartMath-träningen har visat sig mycket goda. Du får ett verktyg i din hand som verkligen hjälper, resultaten kan du verifiera mot den sensor som du köper till programmet. Det finns också självstudier i form av en e-learningkurs eller häfte.

 

Här är några av de fördelar du kan räkna med när du tränar dig till en bättre hjärtrytmsvariabiliet:

  • Ökad livslängd (Danner et al., 2001)
  • Sänkt sjuklighet (Goldman et al, 1996; Russek & Schwartz, 1997)
  • Ökad kognitiv flexibilitet (Ashby et al., 1999)
  • Förbättrat minne  (Isen et al., 1978)
  • Förbättrat beslutsfattande (Carnevale & Isen, 1986)
  • Förbättrad kreativitet och innovativ problemlösning (Isen et al., 1987)
  • Förbättrade arbetsprestationer & bedrifter (Wright &   Staw, 1997)
  • Förbättrad klinisk problemlösning (Estrada et al.,1997)

Institute of HeartMath är en amerikansk non-profit organisation som forskat kring hjärtrytmsvariabilitet sedan 1991. Du kan gå in på deras hemsida för ytterligare forskningsresultat www.heartmath.org .

Jag är licensierad inom HeartMath och har rätt att representera deras tekniker gentemot privatpersoner och företag. Jag har även en endagskurs i HeartMath Solution (se under kurser) som även kan beställas på begäran. Skicka mig en intresseanmälan så hör jag av mig snarast.

 

 

 

Lär dig mikropausa!